For løsningen eller avlakkeringen ble en kjemisk blanding brukt med riktig utstyr – som gav en rekke arbeidsplasser i bygda.
Avlakkering og felgrengjøring var spesialområdet i starten, hvor selskapet baserte en stor del av omsetningen med Fundo som hovedkunde. Prosessen ble selskapets første bidrag på sirkulærøkonomi i praksis levert hos kunde som kortreist tjeneste. I stedet for at vrakfelg ble sendt bort til omsmelting på avstand, kunne alle felgene bli lakkert på nytt i Fundo`s siste produksjonssteg – og sendes til krevende kunder som eks Volvo, Audi og BMW. Basert på den erfaringen ønsket selskapet å bruke sin kompetanse på kjemi til å finne enda flere bruksområder og flere bein å stå på – hvor vi sirkulerer kjemi sammen med vann for å skape forlenget bruk av enten utstyr eller varer.
Resultatet ble at rengjøring og vedlikehold av prosessanlegg offshore ble etablert.
Disse prosessene var – og fortsatt er flere steder – en manuell prosess utført av mennesker. Vi visste at dette medførte risiko, samtidig som det var en løsning som krevde mange mennesker og full nedstengning av anlegg over lengre tid som var kostbart - også i form av tapt produksjon.
Selskapets kompetanse både på kjemi og hvordan systemer offshore fungerte, gjorde at løsningen ble presentert for Statoil i 2003 – med innleid utstyr og folk. Resultatet ble imidlertid så bra at metoden ble raffinert og hele prosessen optimalisert ytterligere.
Dette ble starten på en rekke milepæler gjennom våre 20 år!